duminică, 5 august 2012

BAPHOMET IN SIMBOLISMUL ORDINII TEMPLIERILOR


Baphomet a fost ,,,simbolul templier al riturilor gnostice bazate pe venerarea falusului si pe puterea vointei”’ .
Eliphas Levi, ocultistul francez care a facut celebra reprezentare a lui Baphomet a sustinut ca numele a fost derivat din codarea cabalistica:„Numele lui Baphomet al Cavalerilor, care ar trebui pronuntat cabalistic invers, este compus din trei abrevieri: Tem. ohp. AB., Templi omnium hominum pacts abbas, „tatal templului pacii al tuturor oamenilor”.

Arkon Daraul, un autor si profesor al traditiei Sufi si magiei a sustinut ca Bahomet a venit de la cuvantul arab Abu fihama(t), care inseamna „Tata al Intelegerii”
Dr. Hugh Schonfield, a carui lucrare la Pergamentele Marii Moarte este bine cunoscuta, a dezvoltat una dintre cele mai interesante teorii. Schonfield, care a studiat un cifru evreiesc numit cifrul Atbash, si care a fost folosit in traducerea unor pergamente a Marii Moarte, a sustinut ca, atunci cand cineva a aplicat cifrul pentru cuvantul Baphomet, acesta s-a transpus in cuvantul grecesc „Sofia”, care inseamna cunoastere, si este de asemenea sinonim cu zeita.

Caracteristicile sale sunt asemuite cu o zeitate proeminenta in Grecia – Pan. Zeul Naturii a fost adesea descris cu coarne pe cap si jumatatea inferioara a corpului de capra. Spre deosebire de Cerenunnos, Pan este o zeitate falica. Atributele sale animalice sunt o intruchipare a impulsurilor carnale si procreative ale barbatilor. Baphomet este o figura enigmatica, cu cap de tap, aparut in mai multe exemple in istoria ocultismului. Este o figura reprezentativa pagana, preluata din folclorul crestin si asemuita cu timpul , in mod gresit, cu Satan. Numele sau, spun Peter Partner si Malcolm Barber, este preluat din franceza timpurie a numelui Muhammad; reprezinta dualitatea masculin-feminina, ca si cea dintre Rai si Iad, zi si noapte; poate reprezenta orice infatisare a dihotomiei universale.
A aparut pentru prima data in secolul 11 si 12 , iar mai tarziu apare drept un idol pagan si in inscrisurile Cavalerilor Templieri infatisat pe la inceputurile sec 14. Numele sau devine popular in sec 19 , prin dezbaterile si speculatiile motivelor pentru care templarii au fost asupriti. Din 1855 numele sau a fost asociat cu Sabbatic Goat , imaginea oferita de Eliphas Levi. In 1861, ocultistul francez Eliphas Levi a inclus in cartea sa Dogmes et Rituels de la Haute Magie (Dogmas and Rituals of High Magic) un desen care va deveni cea mai faimoasa descriere a lui Baphomet: o capra umanoida inaripata cu o pereche de sani si o torta pe cap, intre coarnele sale. Figura are numeroase similaritati cu zeitatile descrise mai sus.
De asemenea, include multe alte simboluri ezoterice legate de concepte ezoterice intruchipate de Baphomet. In prefata cartii sale, Levi a declarat:
„Capra de pe frontispiciu poarta semnul pentagramei pe frunte, cu un varf indreptat in sus, un simbol al luminii, cele doua maini ale sale formand semnul Hermetismului, una orientata in sus spre luna alba Chesed (ce inseamna mila, compasiune), cealalta indreptata in jos spre luna cea neagra Geburah (forta, judecata divina). Acest semn exprima armonia perfecta dintre mila si dreptate. Unul din bratele sale este de sex feminin si celalalt de sex masculin, ca si cele ale Androginului Khunrath, atributele caruia a trebuit sa le unim cu cele ale caprei noastre pentru ca el este unul si acelasi simbol. Flacara inteligentei stralucind intre coarnele sale este lumina magica a echilibrului universal, imaginea sufletului inaltat mai sus de materie; ca si flacara care in timp ce este legata de materie, straluceste deasupra acesteia. Capul urat al fiarei exprima groaza pacatosului, a carui actiuni materialistice, singura parte responsabila trebuie sa suporte pedeapsa exclusiv; pentru ca sufletul este insensibil potrivit naturii sale si poate suferi numai atunci cand se materializeaza.
Bastonul care sta in loc de organele genitale simbolizeaza viata vesnica, corpul acoperit cu solzi, apa, semi-cercul de deasupra sa, atmosfera, penele care urmeaza sus, volatillitatea. Omenirea este reprezentata de cei doi sani si de bratele de androgin ale acestui sfinx al stiintelor oculte.

In descrierea lui Levi, Baphomet intruchipeaza punctul culminat al procesului alchimic – unirea fortelor opuse pentru a crea Lumina Astrala – baza magiei si, in cele din urma, iluminare.
O privire mai atenta la detaliile imaginei arata ca fiecare simbol este inevitabil echilibrat cu opusul sau. Baphomet este un personaj androgin, deoarece are caracteristicile ambelor sexe: sani feminini si un baston reprezentand falusul erect. Conceptul de androginitate este de o mare importanta in filozofia oculta, deoarece este reprezentativ cel mai inalt nivel de initiere in cautarea de a deveni „una cu Dumnezeu”.
Falusul lui Baphomet este de fapt Caduceul lui Hermes – un baston cu doi serpi incolaciti in jurul sau. Acest simbol antic a reprezentat ermetismul de secole.

Caduceul reprezinta ezoteric activarea chakrelor, de la baza coloanei vertebrale la glanda pineala, folosind puterea serpentina (de aici, serpii) sau Lumina Astrala. Exista trei sensuri atribuibile mitului Şarpelui. El semnifică: în sensul vulgar, Diavolul.
Caracteristicile Diavolului ar fi: Non-fiinta, mizerie, neputinta, prostie, invidie; în sensul ezoteric mijlociu,Lumina astrală, în sensul ezoteric superior, Egoismul primordial, instigator al căderii din paradis
Adeptul care a atins suveranitatea vointei, devine Rege al lumii elementare-marele agent al Operatiunii Soarelui, ce-si manifesta forta descrisa in Simbolul lui Hermes, din tableta de smarald; el detine puterea magica universala, spiritualul, puterea de foc, motorul puterii (telekinezia); este Od, potrivit evreilor, si lumina Astrala, potrivit altora.Acolo este focul secret, viu si filozofic, despre care toti filosofii ermetici vorbesc cu cea mai misterioasa rezerva: Samburele Universului, secretul pe care l-au tinut, si pe care ei l-au reprezentat numai sub figura Caduceului lui Hermes.

Baphomet este deci simbolul Marii Lucrari alchimice unde forte separate si opuse sunt unite intr-un echilibru perfect pentru a genera Lumina Astrala. Acest proces alchimic este reprezentat in imaginea lui Levi prin termenii Solve si Coagula de pe bratele lui Baphomet. In timp ce indeplinesc rezultate opuse, Solving (prefacerea solidului in lichid) si Coagulare (transformarea lichidului in solid) sunt doi pasi necesari in procesul alchimic – care are drept obiectiv sa transforme piatra in aur sau, in termeni ezorterici, un om profan (pacatos) intr-un om iluminat. Cele doua etape sunt directionate in directii opuse pe brate, subliniind mai mult natura lor opusa.
Mainile lui Baphomet formeaza „semnul ermetismului” – care este o reprezentare vizuala a axiomei hermetice „Precum sus, asa si jos’’. Acest dicton insumeaza intregile invataturi si obiectivele ermetismului, unde microcosmul (omul) este macrocosmul (universul). Prin urmare, intelegand unul este egal cu al intelege pe celalalt. Aceasta Lege a Corespondentei provine de la Tableta de Smarald a lui Hermes Trismegistus unde a fost declarat:
„Ceea ce este jos corespunde cu ceea ce este Sus, si ceea ce este sus corespunde cu ceea ce este jos, pentru a realiza miracolele Unui (singur) Lucru.

Stapanirea acestei forte a vietii, Viata Astrala, este ceea ce este numit de catre ocultistii moderni „magie’’
Desi descrierea lui Levi din 1861 despre Baphomet este cea mai faimoasa, numele acestui idol a circulat de peste o mie de ani, prin intermediul societatilor secrete si cercuri oculte. Prima mentionare despre Baphomet inregistrata ca parte a unui ritual ocult a aparut in epoca Cavalerilor Templieri. Prima aparatie a numelui lui Baphomet a aparut in 1098 intr-o scrisoare al cruciatului Anselm de Ribemont:„In urmatoarea zi la ivirea zorilor l-au strigat cu voce tare pe Baphometh in timp ce noi ne rugam in liniste lui Dumnezeu; apoi i-am atacat si i-am fortat in afara zidurilor orasului pe toti.”

In timpul procesului Templierilor din 1307, unde Cavalerii Templieri erau torturati si interogati la cererea Regelui Philip IV al Frantei, numele lui Baphomet a fost mentionat de mai multe ori. In timp ce unii Templieri negau existenta lui Baphomet, altii l-au descris ca fiind fie un cap retezat, o pisica, sau un cap cu trei fete.
In timp ce cartile destinate pentru consumul in masa neaga adeseori orice legatura dintre Cavalerii Templieri si Baphomet, pretinzand ca aceasta este o inventie a Bisericii pentru ai demoniza, aproape toti autorii de renume intre-ale ocultismului (care au scris carti destinate initiatilor) recunosc aceasta legatura. De fapt, idolul este adesea mentionat ca „Baphometul Templierilor”.

Marii Maestrii ai Ordinului Templierilor s-au inchinat lui Baphomet, si l-au facut sa fie venerat de catre initiatii lor; pentru ei este reprezentarea zeului Pan, zeul scolilor noastre moderne de filozofie, zeu al scolii teurgice alexandrine si al propriilor nostri Neo-platonicieni mistici, zeul lui Lamartine si a lui Victor Cousin, zeul lui Spinoza si a lui Plato, zeul scolilor gnostice primitive: de asemenea hristosul preotiei disidente.
Autorul masonic Albert Pike sustine ca, in Francmasonerie Baphomet nu este un obiect de cult, ci un simbol, a carui semnificatie adevarata este dezvaluita numai initiatilor de grad inalt.

Cine este de fap Baphomet? Este un simbol al Satanei sau al iluminarii spirituale? Este un simbol al binelui sau al raului? Raspunsul se afla in simbolul in sine . Este amandoua. In mitologia egypteana, Toth Hermes a fost o putere de mediere intre bine si rau, asigurandu-se ca nici una nu a avut o victorie decisiva asupra celeilalte. Baphomet reprezinta indeplinirea acestei sarcini cosmice la o scara foarte mica, in sine. Odata ce echilibrul perfect este atins la un nivel personal, initiatul ocult poate indrepta o mana spre ceruri si o mana spre pamant si poate pronunta aceasta axioma ermetica care a reverberat prin milenii: „Precum sus, asa si jos”. Simbolismul tapului asa cum apare si in figura lui Bapthomed reprezinta in masonerie forta, corespondentul tapului fiind stalpul doric. Capra (Tapul, masculin) este si simbolul dionisiac. (Masonerie timpurie editat de Manly P. Hall) simbolul caprei inseamna DIVINUL precrestin (Pan). In alta ordine de idei , tapul mai are si un context subtil de phalus respectiv prin puterea si fertilitatea lui; daca facem referire la astrologie , acest simbol este asociat cu cel al zodiei Capricornului , perioada in care natura incepe sa revina la lumina dupa Solstitiul de Iarna atat de intunecat. In concluzie aceasta simbolistica trimite la Ascensiunea Soarelui (relationat cu ceea ce spuneam mai sus : Iluminarea)
Sursa: piatza.net

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu