duminică, 23 septembrie 2012

Stii ce, cum si cat sa mananci?



Cum ne putem imbunatatii modul in care ne hranim?
1.In primul rand, printr-o buna intelegere a ceea ce inseamna a te hrani, complet diferita de notiunea de a te alimenta. Hrana inseamna aport de nutrienti vitali in desfasurarea functionalitatii organice, in ansamblu. Aliment este denumit produsul prelucrat termic, sintetizat, pe care-l „bagam” in gura, ca ne este foame. Alimentele sunt toate cele ce nu ar trebui consumate decat, poate o data pe saptamana, fiindca exista, sunt delicioase si nu le putem abandona, inca… Aici sunt incluse toate cele de pe rafturile tuturor magazinelor mici, statiilor peco, supermarketuri: chips, ciocolata, biscuiti, patiserie, mezeluri, semi-preparate etc. (aici includ toate produsele ce contin zahar si faian alba – nu numai nonvalori, dar si complet neacceptate de metabolismul nostru).
2.De multe ori confundam senzatia de foame cu cea de sete, stiati asta? Da, nu suntem suficient hidratati, nu avem educatie si nici deprinderea de a bea apa, atat cat ne este necesar. Astfel, uneori simti ca iti este foame, in fapt, daca bei un pahar mare de apa, s-ar putea ca senzatia care te impingea spre un (de ex..) produs devastator de bun si de nesanatos de patiserie, sa treaca si sa te simti din nou intr-o forma buna. Si asta doar cu un pahar mare de apa…si cat e de buna si cata nevoie avem de apa buna! Va indemn sa consumati apa, sa fiti disciplinati o perioada de timp, pana va intra in firesc consumul de 2-3l apa/zi. Dimineata bem 600ml, apoi, pe parcursul zilei avem inca nevoie de cel putin 8 pahare de apa, baute inainte sau dupa mese, la intervale mai mari de timp. Inainte de masa cu 15 min, dupa masa, sa treaca cel putin o ora, chiar doua, apoi se poate bea apa.
3.Invatati si intelegeti diferentele dintre 
  • principiile calorice: glucide, lipide, proteine si
  • principiile nutritive: vitamine, oligoelemente, minerale, fibre alimentare, enzime. Ne hranim caloric si ne aducem principiile nutritive in organism. Si asta putem sa facem atunci cand exista acel echilibru intre hrana vie si cea procesata termic.
3.Modul in care mancam este important, mestecatul, iata un aspect de stiut si de educat. Se mesteca de cel putin 25x o inghititura si poate sa fie chiar de 40x, depinde de consistenta. Este un exercitiu fantastic, greu de facut, dar prin educatie o sa reusim. Odata, ne face constienti de hrana consumata, suntem prezenti la masa, asimilam intreaga energie furnizata de hrana, astea toate imi par extraordinare de implinit. Ma educ si eu in acest sens si am ceva de lucrat, nu e usor, recunosc…dar, merg inainte, stiu cum este bine!
4.Combinarea nutrientilor este foarte importanta, dar si mai important este modul in care gatim. Orice masa, ca sa fie intru sanatatea noastra, are nevoie de urmatoarea proportie:
51% hrana cruda/49% hrana procesata termic. Este minim nevoie de 51%hrana vie la o masa, minim!!! Mesele de dimineata si de seara pot fi foarte simplu formate din mancare vie, naturala, iar pranzul are nevoie de respectarea procentului de mai sus. Pare greu pentru unii dintre voi, poate, dar asa este sanatos sa ne hranim. Doamnelor, fara sa mai stam sa ne intre mirosurile de mancare gatita prin par si sa mai fierbem oalele, educati-va familia inspre o dieta cruda si sanatoasa! Daca gatim este bine sa o facem printr-o calire usoara si de scurta durata, sau in cuptor…apoi este de preferat fierberea in vas inchis. Nu prajim si nu coacem in folie de aluminui – este absolut toxic pentru organism…imi pare rau, si mie imi plac cartofii prajiti, si-mi dau voie doar o data pe saptamana la astfel de’ bunatati nocive’. Nu am ce sa va spun depre cuptorul cu microunde, doar ca el nu are ce cauta in bucatarie, in vietile noastre, este distructiv molecular si nutritiv…nu exista aceasta varianta, mai bine nu mananci, decat sa mananci ceva gatit sau incalzit la microunde!
5. Despre uleiuri in alimentatie. Nu recomand sa gatiti cu ulei, recomand adaugarea lui, dupa ce ati calit, de exemplu, legume, pe foc mic, in stilul wok, atunci cand este gata, poate fi adaugat si ulei, de buna calitate. Recomand, in schimb, consumul de ulei de masline, intotdeauna extravirgin, sa fie folosit din plin in salate; uleiul de nuca de cocos, deosebit de bun si sanatos, il intindeti pe o felie de paine prajita, de calitate, si va bucurati de un alt fel de a lua masa, de ce nu? Uleiul de dovleac, m-a invatat bunica sa-l folosesc cu paine prajita si rasa cu usturoi, peste care adaug uleiul..un deliciu!
.6.Produsii integrali trebuie sa-si faca loc in camara noastra. Faina, orezul, painea – toate integrale, cu alt gust (cu care ne acomodam treptat, cu siguranta) si cu alte caliati nutritionale, net superioare celor super-procesate. Atentie la cat de astfel de produse consumam la o masa, niciodata acestea sa nu reprezinte un fel principal, doar unul secundar, asta pentru-ca dorim sa ne mentinem suplii , iar cerealele si produsii integrali, in general, sunt detinatori de mari calorii. Painea, este foarte importanta, pentru ca toti o avem in dieta (si nu sunt deloc in acord cu asta!), si pentru ca consumam zilnic paine, ea trebuie sa fie bio, sau sa fie fara amelioratori, integrala, dor o data la ceva timp permiteti-va cateva felii de paine alba. In timp veti fi acomodati si va v-a placea painea integrala in defavoarea celei albe, garantat!
7. “Sarea are ceva sfant in ea, ea se gaseste atat in lacrimile noastre cat si in apa oceanelor”,spunea Khalil Gibran si nu degeaba, are atatea proprietati si este un remediu natural. Si peste toate acetea noi folosim in fiecare zi sare si tocmai asta trebuie sa ne faca a ne dori sarea de cea mai buna calitate, adica sarea neprelucrata si neambunatatita cu nici un alt compus (iodul si calitatile sale sunt discutabile). Cautam sa folosim sarea gema, mare si apropiata de cum era cea de la bunicii nostri, va amintiti, sigur!
O alta alternativa sanatoasa este sarea de mare, sare ce mai contine urme ale altor minerale, inclusiv fier, magneziu, calciu, potasiu, mangan, zinc. Ea este considerata a fi mai gustoasa si mai sanatoasa decat sarea gema, de mina, gustul ei fiind mai putin sarat decat cel din salina.
8.Orele la care noi servim mesele este foarte important. Si aici, ca si in vietile noastre, avem nevoie de putina disciplina sau avem nevoie sa tinem cont de anumite ore. Seara, depinde de ora la care adormi, doar sa tinem cont ca de la ultima masa (cina) si pana le culcare, trebuie sa treaca trei ore, ca noi sa ne odihnim si corpul sa faca cu-adevarat asta. In timpul somnului procesele metabolice, de asimilatie si de conversie sunt extrem de slabe, iar un stomac plin, peste orele de somn, ingreuneaza activitatea organelor, in dezacord cu ritmul metabolic. Micul dejun este discutabil in ultimul timp, printre parerile nutritionistilor. Dimineata, esti trezit din somn, esti plin de energie, de parca ai fi fost conectat si reincarcat pentru o noua zi. Asta ce spune? Ca nu ai nevoie de mai nimic, ca esti deja in forma buna. Ok, si atunci ce facem cu “micul dejun este cea mai importanta masa!!!”. Personal, cred in micul dejun usor, plin de nutrienti si deloc greu asimilabil. De ce sa incarc organismul cu omleta, cu….. tot felul, cand fizicul meu este atat de fresh, dimineata. E ca si cand i-as da de lucru, de cum se trezeste. De ce sa nu-l bucur cu un suc proaspat de fructe..cu o salata de fructe cu seminte..cu un bol de seminte cu fructe confiate si cu un ceai delicios. Acesta este micul dejun ce-l recomand tuturor, si stiu sigur ca este unul sanatos si armonios.
9.Constienta si cunoasterea procesului de hrana este foarte important. Nu traim ca sa ne hranim, ne hranim ca sa traim in acord cu tot ce e in jurul nostru. Daca vrei sa schimbi obiceiuri alimenatre vechi, trebuie sa fii in primul rand preocupat de mancarea ta, sa inveti ce este bun si cum este bun si mai ales cat este bun pentru tine! Nu suntem construiti a ne inbuiba cu mancare…suntem aici pentru a ne bucura de existenta, in acord si in respect cu jurul nostru. Cu cat regimul nostru este mai mic in calorii(hipocaloric), cu atat mai lunga si armonioasa o sa ne fie si viata. Nu e o noutate ca regimul hipocaloric este regimul longevitatii si ca gena longevitatii se activeaza prin inanitie. Curios, nu-i asa? Si nu glumesc, nu sunt vorbele mele, sunt studii realizate in domeniu. Foxa2 este o gena ce regleaza aportul alimentar, “rezistati gustarilor si mentineti foxa2 in viata”, spunea cercetatorul elvetian ce a descoperit-o.
10.Noi suntem in cea mai mare parte formati din apa, ~60-7-%apa, asa stim mare parte dintre noi. Asa am stiut si eu pana cand am inceput sa studiez hranirea noastra la nivel de “nutritie subtila”. Aici am aflat ca noi suntem formati, in cea mai mare parte din eter. Tema discutiei este ampla, poate pentru un alt articol, eu venind aici cu aceasta informatie pentru a va atrage atentia asupra importantei hranei in existenta noastra complexa. Intelegem mult mai putin decat exista si tocmai asta ar fi bine sa ne faca a incerca noi descoperiri de perceptii si constiente, toate realizabile prin modificari atat la nivel de dieta (dieta=mod de viata, Hipocrate a spus asta, demuuult timp!), cat si la nivel de constiinta. Platim un pret pentru modificarile ce le aducem in vietile noastre, pret dat din placere si obisnuinta si primim un feed-back, intotdeauana, prin trairile si schimbarile evolutive.
Tot ce va spun, imi spun in primul rand mie!
Cu mare drag,
Lavinia


Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu