joi, 20 septembrie 2012


Performanţă chineză: Un al doilea avion de vânătoare de generaţia a cincea

J-20 китайский истребитель пятого поколения

Foto: EPA

Fotografiile apărute pe Internet cu noul avion de vânătoare chinez de generaţia a cincea J-21 au drept scop demonstrarea succeselor tehnico-militare ale Chinei în preajma celui de-al 18-lea Congres al Partidului Comunist.

În viitorul apropiat ne putem aştepta la informaţii proaspete despre avionul de luptă chinez, construit de Corporaţia de Industrie Aviatică Shenyang, şi la recunoaşterea oficială a acestui avion. Apoi vor urma ştiri triumfale despre primul său zbor.
La fel s-a întâmplat şi cu avionul de luptă chinez J-20, care a fost construit de Corporaţia de Industrie Aviatică Chengdu. Ambele corporaţii fac parte din Corporaţia Chineză de Industrie Aviatică (AVIC). De aceea, cele două avioane de generaţia a cincea cel mai probabil nu se dublează, ci se completează.
Judecând după fotografiile existente, avionul J-21 este mai mic, drept urmare şi mai uşor decât J-20. Referitor la J-20 s-a presupus că are un compartiment intern mare pentru armament şi este un avion de lovitură. Drept urmare, J-21 este mai degrabă un avion cu baza pe portavioane.
Dacă informaţia despre existenţa J-21 va fi confirmată definitiv, atunci China va fi singura ţară din lume care a realizat în mod paralel două programe de elaborare de avioane de generaţia a cincea. Nici SUA, nici Rusia nu şi-au permis acest lux, iar Uniunea Europeană în genere nu elaborează avioane de vânătoare noi.
Însă China nu deţine una dintre principalele tehnologii necesare pentru acest tip de avioane: nu poate produce motoare de avioane performante. Chiar şi pentru avioanele de luptă de generaţia a patra, care reprezintă acum baza pentru Forţele Aeriene chineze, cea mai mare parte a motoarelor se cumpără din Rusia. Avioanele chineze J-11B folosesc, de regulă, motoare AL-31F, iar avioanele J-10 – AL-31FN. De aceea este posibil ca şi noile avioane chineze să folosească tot motoare ruseşti.
Deţinerea a două prototipuri de avioane de luptă de generaţia a cincea este pentru China un motiv real de a se mândri. Însă nu trebuie să se excludă faptul că testările sale şi modificările aferente vor dura mult timp şi vor necesita sprijin străin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu