duminică, 1 septembrie 2013

Un alt motiv de scumpire a carburanţilor Petrolul, Siria, dolarii şi benzina românească



Petrolul, Siria, dolarii şi benzina românească

Veştile din Orientul Mijlociu privind iminenţa unui conflict militar inflamează piaţa petrolului, una dintre cele mai sensibile la astfel de acţiuni de pe planetă. Voci din domeniul bancar sau diverşi analişti avertizează asupra posibilei creşteri a preţului petrolului în contextul în care administraţia din Siria va fi pusă la punct de jandarmul lumii. Iată şi câteva declaraţii:
"Un efect al incertitudinilor recente din Orientul Mijlociu a fost o creştere de aproape 5% a preţului petrolului în cursul ultimelor două zile, care prezintă riscuri şi pentru preţul benzinei în România. Conform estimărilor noastre, variaţiile preţului global al petrolului se transferă în proporţie de aproximativ 50% în preţurile benzinei la pompă, astfel că ajustarea automată în urma evoluţiilor recente s-ar traduce printr-o creştere de 2,5%, de la nivelul actual de aproximativ 6 lei/litru la aproximativ 6,15 lei/litru", se arată într-o analiză a ING Bank.
"Credem că în zilele următoare ţiţeiul Brent ar putea creşte cu 5-10 dolari ajungând la 120-125 de dolari, fie în aşteptarea unui atac fie ca reacţie la ştirile potrivit cărora un atac a fost lansat", susţine Michael Wittner, analist la Societe Generale. "Dacă efectele regionale vor rezulta într-o reducere semnificativă a producţiei în Irak sau în altă ţară, ţiţeiul Brent ar putea creşte, pentru o perioadă scurtă de timp, până la 150 de dolari", a adăugat acesta.
Miercuri, cotaţia barilului de ţiţei Brent cu livrare în luna octombrie a ajuns până la 117,34 dolari, cel mai ridicat nivel din ultimele şase luni, pe fondul îngrijorărilor potrivit cărora un conflict regional ar putea afecta aprovizionarea cu petrol.
În România, probabil că benzinarii îşi freacă mâinile de bucurie: au un motiv numai bun să mai crească preţul la pompă al carburanţilor. Explicaţiile vor fi, ca şi până acum, legate de contextul global şi creşterea cotaţiei barilului de petrol.
Însă trebuie precizat că România este prea puţin legată de piaţa internaţională a petrolului, în primul rând datorită producţiei locale. Producţia de petrol a fost în 2012 în România de 86.000 barili pe zi, ceea ce reprezintă 0,1% din producţia mondială, conform statisticilor realizate de British Petroleum. În acelaşi an, consumul de petrol a scăzut cu 3,6 la sută faţă de anul anterior, situându-se la 182.000 barili pe zi (0,2% din consumul mondial). Astfel, aproape jumătate din petrolul consumat în România nu este deloc infuenţat de evoluţia pieţelor internaţionale. Jumătate din benzina şi motorina arsă de motoarele maşinilor româneşti este extrasă local, cu costuri extrem de bine anticipate de liderul local al pieţei, OMV Petrom. Compania nu importă nici un gram de petrol pentru piaţa din România, aşa că orice conflict, inflamare a pieţei internaţionale sau chiar război nu ar trebui să afecteze în nici un fel preţul la pompă al benzinei – cel puţin pentru Petrom. Ceilalţi mari distrubuitori de carburanţi - Rompetrol, LukOil, Mol etc. - sunt într-adevăr importatori şi aceştia sunt mult mai sensibili la ceea ce se întâmplă pe pieţele internaţionale. În contextul în care barilul de petrol va urca spre 150 de dolari, creşterea preţului la pompă va fi certă. Dar o precizare: Rompetrol aduce materia primă din Kazahstan, LukOil - din Rusia. Cele două state sunt în topul producţiei globale de petrol şi sunt prea puţin legate de un eventual conflict militar în Siria. Astfel, şi acestea vor ridica preţul doar preventiv, ca să nu rişte micşorarea profitului estimat, nu pentru că vor cumpăra efectiv petrol mai scump de pe o piaţă inflamată.
"Să nu ne imaginăm că vreun mare producător din zona petrolieră va rata şansa creşterii preţului benzinei chiar dacă costurile de extracţie, transport şi procesare nu au crescut în nici un fel", susţine un profesionist care lucrează în acest domeniu de peste 30 de ani.
Iar semnalul este dat de liderul pieţei. Dacă Petrom scumpeşte, toţi scumpesc. Petrom ar putea ţine preţul la pompă acelaşi nivel chiar şi dacă barilul depăşeşte cotaţia de 150 de dolari – pentru că nu cumpără petrol –, însă ratează şansa unui profit mai mare. În 2011, Petrom a avut un profit de 3,757 miliarde de lei. Anul trecut, compania a întregistrat un profit record, de 3,946 miliarde lei (885,5 milioane euro). Profitul Petrom în 2012 este mai mare cu 5% faţă de 2011 – şi cel mai probabil este ca în 2013 să fie şi mai mare.
Revenind la posibilul conflict din Siria, trebuie precizat că această ţară nu este un mare producător de petrol, însă vecinii săi sunt. Iată câteva date din statisticile CIA, de pe site-ul celei mai mari agenţii de spionaj din lume.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu