Creşterea performanţelor tuturor categoriilor de forţe chinezeşti (cu precădere a forţelor aeriene) depinde în mare măsură de livrarea de către Rusia a componentelor sale de ultimă generaţie. Acest aspect ar putea împinge Washingtonul către o înţelegere cu Kremlinul pentru a tempera avântul Chinei, oferind ceva la schimb, Kremlinul având nenumărate atuuri gata pregătite care să tenteze partea americană. De la a renunţa să mai vândă Chinei avioanele sale de bombardament supersonic Tu-22 M3, până la restricţionarea livrării motoarelor PS-90A21, fără de care China nu-şi poate constitui flota aeriană de transport greu, bazată pe noul Xian Y-20.
Refuzul SUA de a oferi garanţii legale Rusiei că sistemul antirachetă de la Deveselu nu este îndreptat împotriva sa se bazează tocmai pe recunoaşterea în subsidiar a faptului că viitorul este imprevizibil şi că poziţia SUA în ceea ce priveşte amplasarea scutului se poate schimba la 180 de grade, de la o zi la alta. Concesia făcută gratuit de România intereselor strategice străine prin găzduirea scutului antibalistic de la Deveselu, intitulată „piatra de hotar a parteneriatului cu SUA”, expune România la tipuri de ameninţări inexistente până acum.
Cotidianul spaniol El Mundo a publicat, în ediția on-line, un document strict secret care arată cum sunt clasificate statele în funcție de interesele SUA. România nu apare în primul grup de „Cooperare totală” format din patru state, nici în al doilea de „Cooperare concentrată” format din 18 state, nici în al treilea de „Cooperare limitată”, care include naţiuni precum Franţa, India şi Pakistan. Rămâne cea de-a patra categorie, care se referă la ţările ostile intereselor SUA.
România a devenit şi mai dependentă politic de SUA, întrucât a fost, este şi va fi condusă numai de oameni politici incompetenţi, puşi doar pe căpătuială şi care nu înţeleg încotro se îndreaptă America, fiind incapabili să facă piruete diplomatice, sincronizate odată cu partenerul de peste Ocean. „Pentru decidenţii de la Bucureşti, scutul antirachetă a devenit un echivalent al unui firman din perioada medievală, numai că de această dată firmanul este emis la Washington”, este de părere profesorul universitar Nicolae Ţăran.
Într-o viitoare criză regională, unde Rusia s-a dovedit în trecut a fi expertă, în a o genera şi a o exploata, România ar fi avut marea şansă să conteze, ca jucător deloc influenţabil. Numai că dacă SUA vizează brusc alte obiective decât cele ale României, America nu-i va permite acesteia să-şi urmărească interesul naţional, România devenind pentru SUA doar o monedă de schimb. Angajamentul SUA faţă de securitatea Europei de Est, „cel de neclintit şi de lungă durată” se va dovedi cât de curând o gargară abisală, în ceea ce priveşte România. Într-o asemenea situaţie, cel mai probabil, SUA vor căuta să forţeze un compromis în defavoarea României, dacă nu cumva o va vinde la schimb. Lăsând totodată România să se descurce singură cu resentimentele acumulate de Rusia faţă de ea, în contul „scutului” antibalistic de la Deveselu.

Mai mult: http://romanian.ruvr.ru/2013_11_06/La-ce-serveSte-americanilor-scutul-antibalistic-de-la-Deveselu-Ultima-parte-9464/