sâmbătă, 13 aprilie 2013

Avionul solar, triumful ecologiei?


Солнечный импульс самолет солнечные батареи
© Foto: Europa Astăzi

Avionul cu un singur loc Solar Impulse, care funcţionează doar pe bază de energie solară, va efectua la începutul lunii mai încă un zbor experimental. El va traversa timp de două luni SUA din vest spre est – din San Francisco în Virginia. Se vor face escale, printre care la New York.

În acest mod sunt testate posibilităţile concepţiei solare înainte realizării unei idei îndrăzneţe – ocolul pământului în anul 2015.
Deja s-a dovedit că avionul solar este capabil să efectueze zboruri intercontinentale. Anul trecut, Solar Impulse a parcurs distanţa dintre Spania şi Maroc. Iar acum trei ani a bătut recordul, petrecând 26 de ore în aer. Despre avion ne vorbeşte Aleksei Komarov, expert la Revista de Transport Aerian.
„Avionul este o construcţie simplă, pe întreaga lui suprafaţă fiind instalate baterii solare. El are motoare electrice şi acumulatoare, care primesc energie de la bateriile solare pe timp de zi. Avionul zboară încet, cu până la o sută de kilometri pe oră. De aceea, zborurile pe distanţe mari necesită mai mult timp”.
Solar Impulse are greutatea unui automobil obişnuit, deşi dimensiunea aripilor sunt ca la un Airbus A380 de 500 de tone. Faptul că în el încape doar o persoană este „plata” pentru folosirea energiei solare „gratuite”. Au vreun sens astfel de construcţii, care par inutile? – l-am întrebat pe Aleksei Komarov.
„Constructorii acestui avion au subliniat mereu că nu-şi pun scopul de a obţine un efect imediat de pe urma aparatului lor. Ei vor, în primul rând, să demonstreze lumii că deschide o nouă direcţie, care, în momentul de faţă, încă nu poate fi folosită în aviaţie. Însă are totuşi anumite perspective”.
Pe măsură ce astfel de aparate vor fi perfecţionate, de ele pot prezenta interes pentru militari, deoarece ele sunt silenţioase, consideră Vladimir Karnozov, redactor la revista Air Fleet.
„Aceste aparate nu au deocamdată sens pentru aviaţia pilotată. Însă această tehnologie este foarte interesantă pentru aviaţia nepilotată. Sunt necesare drone care pot să se afle în aer foarte mult timp, să patruleze anumite zone. În general, tema folosirii electricităţii la automobile, avioane, submarine prezintă interes, deoarece este o temă a viitorului”.
Proiectul este promovat de doi suedezi: omul de afaceri Andre Borschberg şi pilotul Bertrand Piccard, care au efectuat pentru prima dată o călătorie în jurul lumii într-un balon fără escală. Încă nu se ştie dacă peste doi ani va pilota avionul Piccard. Se ştie doar că pentru acest zbor sunt selectaţi piloţi capabili să nu doarmă timp de cinci zile. Pentru a putea rezista, ei sunt antrenaţi să practice auto-hipnoza şi meditaţia.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu