miercuri, 6 februarie 2013

Cum ne-a dat comerţul în cap cu creşterea economică


Dom’le oricum încercăm să o întoarcem, când un continent întreg  (sau pe aproape) trece pe minus în ceea ce priveşte comerţul taman în luna decembrie, cu sărbători, cu vacanţe, cu piftie, sarmale sau curcani la cuptor, situaţia e neagră de albastră ce e. Procentual vorbind un -0,6% (UE) sau -0,8% (zona euro) par insignifiante. În bani, însă, aceste zero virgulă ceva înseamnă multe miliarde de euro.
Şi cum noi mereu trebuie să fim moţ, România a avut cea mai mare scădere din UE a volumului din retail, de 3,2%.
Însăşi puternica Germanie a ieşit pe minus, cu vânzări mai mici cu 1,7% în decembrie 2012, faţă de noiembrie 2012. Franţa şi Marea Britanie se înscriu în aceeaşi listă cu diminuări ale volumului comercial de 0,2% şi, respectiv 0,4%, în vreme ce Italia, Olanda, Ungaria şi Cehia şi-au păstrat procentele la seif, deci confidenţiale.
Pe partea cu creşterea nu joacă cine ştie cine. În afară de polonezi, care au crescut cu 2,2% şi care spre deosebire de noi au dat cu flit în multe cazuri Comisiei Europene, pentru că politicienii lor deşi la fel cu ai noştri nu au şefi la Bruxelles, ci colaboratori, şefii lor fiind acasă cu ştampila în mână, în gaşca celor care nu şi-au aruncat puterea de cumpărare pe apa sâmbetei cu o austeritate idiot înţeleasă şi, mai ales, idiot aplicată se mai află Suedia cu un plus de 1,1%.
Restul celor pe plus, chiar nu contează decât de amorul artei, aşa cum e cazul cu Estonia sau Luxemburg, ţări prea mici pentru a putea influenţa în vreun fel starea economică a Uniunii.
Raportat la decembrie 2011, situaţia e cam aceeaşi, dar apar ceva diferenţe care trebuie menţionate, şi anume că declinul se acutizează în Germania, cu minus 4,7%, în vreme ce englezii (1,9%) şi francezii (2,2%) trec pe plus, iar România nu e printre primele la scădere, cu un minus de doar 3,3%.
Cele mai mari scăderi anuale au apărut, de altfel, în Spania (12,3%), Portugalia (8,6%) şi Slovenia (7,5%).
Ceea ce e şi mai problematic este faptul că scăderea volumului din comerţ vine într-o Uniune cu inflaţie stabilă în jur de 2%. Asta spre deosebire de România care a terminat 2012 cu aproape 5% inflaţie şi cu o scumpire a alimentelor de 0,5% pe lună faţă de 2011, an în care inflaţia alimentară a fost de doar 0,1% pe lună.
În fapt, pe datele Eurostat, în Uniunea Europeană, între decembrie 2011 şi decembrie 2012 au scăzut cumpărăturile de alimente, băuturi şi tutun cu 1,8%, cele de haine, mobilă, medicamente, echipamente IT şi telecom sau electrocasnice cu 1,7%, şi, în fine, achiziţia de combustibili s-a diminuat şi ea cu 6,3%.
Iar această situaţie descrie, cel mai probabil, o Uniune Europeană cu creştere economică negativă în 2012, ceea ce s-ar putea întâmpla şi în România, a cărei estimare de plus 0,6% – 0,7% avans al PIB-ului s-ar putea transforma în stagnare sau scădere. Şi atunci se duce naibii şi bugetul lui Ponta şi mai strângem nişte curele anul acesta.
Sursa:  businesscover.ro 
              ro.stiri.yahoo.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu