Restricțiile impuse femeilor de cultul ortodox au generat o serie de controverse de-a lungul timpului. Acestea nu au voie să intre în Altar decât la sfințirea bisericii, iar în timpul menstruației, nu sunt lăsate să intre în lăcașul de cult.
În timp ce unii preoți nu acceptă „derogări” de la aceste interdicții, alte fețe bisericești au o poziție mai flexibilă și le adaptează la vremurile actuale. Reprezentanții Bisericii Ortodoxe Române au refuzat să comenteze pe marginea acestor subiecte considerate tabu.
Femeile nu au voie să intre în Altar
Cultul ortodox le permite doar bărbaților să intre în Altar, după botez, în timp ce fetele sunt închinate doar la icoane, lucru care se regăsește limpede în Canonul 44 de la Laodiceea. Această rânduială amintește de faptul că femeia nu poate avea funcții sacerdotale, în timp ce bărbații pot fi hirotonisiți. Există însă două excepții: femeile pot pătrunde în această zonă din biserică doar la sfințirea lăcașului de cult, iar călugărițele- doar pentru a face curățenie și pentru a aprinde lumânări, și numai cu binecuvântarea stareței. Cu toate acestea, în altar există o pictură în care apare și femeia, nu doar bărbatul.
Tradiția spune că Fecioara Maria a fost dusă în altar, la vârsta de trei ani, de arhiereul Zaharia care știa însă de pe atunci că avea să-l nască pe Hristos. Până în secolul al XII-lea, în cel mai păzit loc al lăcașelor de cult nu puteau intra decât fețele bisericești, pentru ca ulterior să le poată fi permis acest lucru și mirenilor, dar numai cu binecuvântarea preotului.
Femeile nu pot intra în biserică dacă sunt la menstruație
Această interdicție apare doar în Vechiul testament, alături de motivație: „femeia este murdară în perioada lunii când sângerează din organul născător de prunci”. O altă teorie spune că femeile nu trebuie să intre nici în curtea bisericii, până în ziua a opta a ciclului menstrual, întrucât și aceasta este sfințită de episcopul locului, însă majoritatea preoților nu interzic asta. Tot vechea scriptură spune că, „în acea perioadă” a lunii, femeile nu au voie nici să se împărtășească, nici să ia anafură sau să bea apă sfințită.
În rândul preoților, părerile sunt însă împărțite. „Nicăieri în Noul Testament nu se spune că femeia este oprită de la a intra în biserică în perioada ciclului…”, spunea, în cadrul unui seminar, ÎPS NIFON al Târgoviştei, ierarh care s-a pronunţat ferm în favoarea primirii femeii la Liturghie.
Pe formuri, sunt dezbateri aprinse pe această temă. „Nu este păcat să intri în biserică în perioada aceea, pentru că lumea a evoluat între timp şi acum sunt absorbante....adică nu cum era în urmă cu 100 de ani, când femeile, mai ales la ţară nu purtau chiloţi. Atunci, le era interzis pentru a nu lăsa mizerie pe unde umblă....”, este de părere o tânără. Teoriile sunt duse la extrem. „Eu am auzit că nu trebuie să intrăm în biserică, pentru că acolo există un câmp energetic puternic, creat de preot și de cei care se roagă acolo, iar în acea perioadă, noi absorbim multă energie, care nu ne aparține. Din același motiv trebuie să purtăm și baticul pe cap”, este ipoteza lansată de o altă femeie, pe un forum.
Ioana povestește că a trecut printr-o astfel de experiență, în timp ce vizita o mănăstire. „Cotrobăind după telefonul mobil, din poşetă mi-a căzut un tampon. Am roşit imediat şi îmi venea să intru în pământ de ruşine, având în vedere locul în care mă aflam. Dar, stupoare! Când m-a văzut, măicuţa a înţeles imediat ce s-a întâmplat şi a început să mă muştruluiască zdravăn pentru faptul că în ziua respectivă intrasem în Biserica mănăstirii. Dar dacă se întâmplă chiar în ziua nunții?”, se întreabă femeia.
Acatiste, blesteme preoțești și afurisenii
"Să piară copiii lui şi într-un neam să se stingă numele lui", "Să cadă peste ei cărbuni aprinşi; în foc aruncă-i pe ei, în necazuri, pe care să nu le poată răbda", sunt doar două exemple din psalmii de blestem cuprinşi în Vechiul Testament. Acatistele de „rău” sunt printre cele mai mari tabuuri ale lumii creștine și fețelor bisericești le este interzis să folosească această armă. Preoții riscă chiar să fie caterisiți dacă încalcă această dogmă, însă în schimbul unei sume de bani, sunt dispuși să „rezolve” orice problemă.
Preoți indiscreți la spovedanie
Pe forumuri, există nenumărate povești despre preoții care fac exces de zel atunci când spovedesc credincioșii, dar mai ales credincioasele. „Când m-am spovedit pentru prima oară, preotul m-a întrebat de față cu mai mulți oameni dacă m-am uitat la filme deocheate. Dacă ziceam „da”, se uita toată lumea la mine, așa că am zis „nu”, și a început să mi se facp rău”, povestește un tânăr. În acest caz, preotul a încălcat taina spovedaniei.
O tânără este deranjată de faptul că un preot a întrebat-o inclusiv „dacă am avut relații sexuale orale sau anale, ceea ce nu cred că e relevant”. Reprezentanții BOR nu au dorit să precizeze dacă în cadrul spovedaniei, preotul trebuie să respecte „un chestionar” standard și dacă astfel de întrebări considerate de mulți credincioși „deocheate” sunt considerate abateri.
Sursa: EVZ.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu