Un nou proiect de regulament propus la nivelul Uniunii Europeneameninţă cu dispariţia de pe piaţă a sute de mii de soiuri vechi – tradiţionale de seminţe, păstrate de sute de ani de ţărani. Asociaţiile Eco Ruralis – în sprijinul fermierilor ecologici şi tradiţionali şi Re.Generation alături de alte organizaţii internaţionale, reţele de ţărani, consumatori şi activişti se opun ferm propunerii de lege şi reclamă puternice conflicte de interese cu industria de seminţe. În data de 6 mai 2013, propunerea înaintată de Directoratul General Sănătate şi Consumatori (DG SANCO) va fi supusă la vot în Colegiul Comisarilor europeni, se arata intr-un comunicat ECO Ruralis. Proiectul de lege înaintat de DG SANCO propune înlocuirea a 12 directive europene [i] printr-un act unic ce va reglementa comercializarea seminţelor şi a materialului de înmulţire vegetativă. Sub noul regulament, cerinţele pentru comercializarea tuturor tipurilor de material vegetal de reproducere (seminţe, material săditor, fructe etc.) vor fi înăsprite şi aplicate uniform în toate ţările membre ale Uniunii Europene.
Această propunere legislativă este un atac la adresa biodiversităţii, inovării în agricultură şi tuturor ţăranilor, grădinarilor urbani şi conservatorilor de varietăţi vechi şi rare. Legea nu ar afecta doar agricultura, ci, implicit, şi consumatorii, ale căror opţiuni alimentare vor fi restrânse şi limitate doar la ceea ce ar oferi marile companii de agri-business.
Conform noului regulament, seminţele vechi, rare sau tradiţionale păstrate de sute de ani de ţărani nu prezintă suficientă puritate a materialului genetic, calitate şi siguranţă pentru consumatorii europeni, drept pentru care va trebui să se conformeze cerinţelor industriei biotehnologice.
Această propunere legislativă este un atac la adresa biodiversităţii, inovării în agricultură şi tuturor ţăranilor, grădinarilor urbani şi conservatorilor de varietăţi vechi şi rare. Legea nu ar afecta doar agricultura, ci, implicit, şi consumatorii, ale căror opţiuni alimentare vor fi restrânse şi limitate doar la ceea ce ar oferi marile companii de agri-business.
Conform noului regulament, seminţele vechi, rare sau tradiţionale păstrate de sute de ani de ţărani nu prezintă suficientă puritate a materialului genetic, calitate şi siguranţă pentru consumatorii europeni, drept pentru care va trebui să se conformeze cerinţelor industriei biotehnologice.
Astfel, varietăţile cu material genetic bogat şi divers sunt trimise în categoria de nişă numită „varietăţi vechi“, unde nu există spaţiu pentru adaptarea lor la schimbările climatice şi alte condiţii sau dezvoltarea de noi varietăţi.
Excepţiile pe care Comisia Europeană le prevede nu sunt decât praf în ochi, aplicându-se doar varietăţilor care au existat pe piaţă până în prezent. Toate celelalte varietăţi care nu demonstrează că au fost comercializate vreodată sau nu au o descriere oficială, cât şi soiurile provenite din acestea nu vor putea de acum încolo să intre pe piaţă.
De asemenea, legea cuprinde o serie de aspecte injuste faţă de ţărani şi micii producători, precum birocraţie excesivă, etichetare, ambalare sau taxe. Mai mult, importante aspecte practice privind implementarea regulamentului sunt desemnate ca „acte delegate“, adică ar urma să fie stabilite ulterior votării, în cadrul unor comitete şi departe de un proces democratic.
Un alt lucru îngrijorător şi controversat îl reprezintă conflictul de interese în care se află expertul care a scris proiectul de regulament. Isabelle Clement – Nissou, expertul delegat la Bruxelles de guvernul francez pe lângă DG SANCO, a deţinut anterior funcţia de director pentru relaţii internaţionale în cadrul GNIS, o organizaţie privată, comercială, reprezentând industria de seminţe. Această situaţie încalcă explicit regulamentul privind experţii detaşaţi pe lângă Comisia Europeană [ii].
Asociaţiile Eco Ruralis şi Re.Generation se opun categoric acestei legi profund nedemocratice şi solicită comisarilor europeni respingerea ei. Politicile agricole trebuie să se bazeze pe punerea ţăranilor la baza lanţului alimentar, construind o economie rurală puternică şi vibrantă. Legile care îi exclud pe ţărani de pe piaţă, împreună cu soiurile lor locale, vechi din bătrâni, promovează un sistem alimentar bazat pe dominarea pieţei de către marile companii.
„Ţăranii care îşi multiplică propriile seminţe de zeci de ani şi produc hrană sănătoasă şi diversă sunt consideraţi de companii drept principalul concurent pe piaţă. Din acest motiv, industria încearcă înlăturarea noastră şi perpetuarea monopolului său asupra întregului sistem alimentar. Cu noua lege, vom deveni delicvenţi, dacă vom merge la piaţă cu soiurile noastre de roşii, păstrate cu sfinţenie de la părinţii noştri.“, a declarat Nicolae Lalu, ţăran preocupat de soiuri tradiţionale, din partea asociaţiei Eco Ruralis.
„În calitate de consumatori, beneficiem imens de pe urma nenumăratelor posibilităţi pe care natura le creează. Această lege împinsă de companiile de agri-business, practic, ne spune că ceea ce natura ne-a dat de atâtea mii de ani nu este o hrană sigură şi sănătoasă şi, de aceea, trebuie să ne lăsăm uşile deschise hranei produse în laborator. Nu trebuie să acceptăm produse care ne transformă în bolnavi cronici, ci să sprijinim cei 4 milioane de ţărani pe care România îi are şi să dezvoltăm, astfel, un sistem alimentar bazat pe mâncare locală, sănătoasă şi gustoasă.“, a declarat Raluca Dan din partea Re.Generation.
Pentru mai multe informaţii, vă rugăm luaţi legătura cu:
Raluca Dan – membru Re.Generation – 0743 518 245, raluca@re-generation.ro
Nicolae Lalu – membru Eco Ruralis – 0761 509 112, ecoruralis@gmail.com
=================
i
Directiva Consiliului 66/401/CEE privind comercializarea seminţelor de plante furajere
Directiva Consiliului 66/402/CEE privind comercializarea seminţelor de cereale
Directiva Consiliului 2002/53/CE privind Catalogul comun al soiurilor de plante agricole
Directiva Consiliului 2002/54/CE privind comercializarea seminţelor de sfeclă
Directiva Consiliului 2002/55/CE privind comercializarea seminţelor de legume
Directiva Consiliului 2002/56/CE privind comercialoizarea cartofilor se sămânţă
Directiva Consiliului 2002/57/CE privind comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi pentru fibre
Directiva Consiliului 68/193/CE privind comercializarea materialului de înmulţire vegetativă a viţei de vie
Directiva Consiliului 1998/56/CE privind comercializarea materialului de înmulţire vegetativă a plantelor ornamentale
Directiva Consiliului 92/33/CEE privind comercializarea materialului săditor de legume
Directiva Consiliului 2008/90/CE privind comercializarea materialului de înmulţire şi plantare fructiferă
Dorectiva Consiliului 1999/105/CE privind comercializarea materialului forestier reproducător
Directiva Consiliului 66/402/CEE privind comercializarea seminţelor de cereale
Directiva Consiliului 2002/53/CE privind Catalogul comun al soiurilor de plante agricole
Directiva Consiliului 2002/54/CE privind comercializarea seminţelor de sfeclă
Directiva Consiliului 2002/55/CE privind comercializarea seminţelor de legume
Directiva Consiliului 2002/56/CE privind comercialoizarea cartofilor se sămânţă
Directiva Consiliului 2002/57/CE privind comercializarea seminţelor de plante oleaginoase şi pentru fibre
Directiva Consiliului 68/193/CE privind comercializarea materialului de înmulţire vegetativă a viţei de vie
Directiva Consiliului 1998/56/CE privind comercializarea materialului de înmulţire vegetativă a plantelor ornamentale
Directiva Consiliului 92/33/CEE privind comercializarea materialului săditor de legume
Directiva Consiliului 2008/90/CE privind comercializarea materialului de înmulţire şi plantare fructiferă
Dorectiva Consiliului 1999/105/CE privind comercializarea materialului forestier reproducător
ii
Decizia Comisiei din 12.11.2008 de stabilire a normelor privind experţii naţionali detaşaţi şi experţii naţionali în formare profesională pe lângă serviciile Comisiei:http://ec.europa.eu/civil_service/docs/regime_end_ro.pdf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu