Dionisie Areopagitul este cel mai de seama erudit ale carui lucrari despre ierarhiile
angelice au fost acceptate chiar si de cei mai sceptici ierarhi ai bisericii. El considera ca lumile subtile sunt impartite pe zone de influenta. In functie de gradul de elevare spirituala fiintele parcurg aceste planuri pana la desavarsirea finala a pregatirii lor spirituale.
Ierarhiile ceresti sunt in numar de noua, la randul lor subimpartite in trei ordine majore (triade): prima se afla cel mai aproape de Dumnezeu si cuprinde Serafimii, Heruvimii si Tronurile, cei „cu multi ochi si multe aripi”. Al doilea ordin este format din Domnii, Virtuti (sau Puteri) si Stapaniri; iar cel de-al treilea ordin este format din Principate, Arhangheli si ingeri. Numele fiecarei inteligente ceresti indica caracteristica divina proprie ei.
Serafimii, Heruvimii si Tronurile
Numele Serafimilor semnifica «aceia care ard» sau mai clar spus «aceia care purifica». Cel al Heruvimilor semnifica “cunoasterea plenara” sau “efuziunea intelepciunii”. Numele Tronurilor indica vecinatatea tronului divin, fiind vorba deci de entitati foarte inalte care se afla in imediata apropiere a lui Dumnezeu si primesc in maniera directa si imediata perfectiunea si cunoasterea divina.
Domnii, Virtuti si Stapaniri
„Eu cred, spune Dionisie, ca numele revelator al sfintelor Domnii ne arata capacitatea lor de elevare, care niciodata nu este diminuata,
fiind libera de orice compromis; ele nu coboara, nu raspund niciodata unei realitati
dizarmonioase si tiranice, sunt deasupra oricarei aserviri degradante… intra cat mai mult posibil in comuniune cu Principiul Divin.
Numele Virtutilor semnifica curaj in toate activitatile, un curaj care nu oboseste niciodata sa cumuleze lumina Principiului Divin si care este intens si ferm orientat spre a-l reflecta pe Dumnezeu in fiinta lor…
Cat despre numele Stapanirilor aceasta indica abilitatea de a acumula daruri divine, puteri supraomenesti. Ele nu abuzeaza tiranic de fortele lor, utilizandu-le in mod egoist, ci urmaresc permanent sa eleveze propria fiinta si subordonatii catre realitatile divine, care tind sa asimileze Principiul Puterii, izvorul oricarei puteri si pe care o reflecta, pe cat posibil, ingerilor…”
Principate, Arhangheli si Ingeri
Despre Principate, Arhangheli si ingeri Dionisie spune: „Numele Principatelor indica un caracter suveran si o putere de comanda; ei se modeleaza dupa acelasi Principiu Unic, izvor al tuturor principiilor; ei, cu ajutorul bunei coordonari a ierarhiilor suverane, exprima acest principiu ca Principiu ordonator suveran… Sfantul ordin al Arhanghelilor, prin pozitia sa centrala in ierarhie este legata in mod egal atat de sfintii intaietori [Principatele] cat si de ingeri… ei primesc pe scara ierarhica lumina Principiului Divin prin intermediul ordinelor primare si le transmit plini de bunatate ingerilor, care la randul lor ni le manifesta noua, ca raspuns la sfintele atitudini ale celor care devin iluminati de Divinitate.”
“Cu ingerii, continua Dionisie Areopagitul, se incheie si se completeaza ordinele Fiintelor ceresti, pentru ca ingerii, ultimele dintre entitatile ceresti, poseda caracterul de mesageri si sunt cei mai apropiati de noi; de aceea, mai mult lor decat celorlalti li se potriveste numele de ingeri deoarece sarcina lor este aceea de a se ocupa de tot ceea ce este manifestat si mai mult, de lucrurile din lumea aceasta…”
Revelatia dumnezeiasca nu precizeaza numarul ingerilor dar arata ca este foarte mare. In Sfanta Scriptura se vorbeste despre tabere de ingeri (Fac, 32, 1-2), zeci de mii si milioane de ingeri (Dan., 7, 10 ; Evr., 12, 22; Apoc, 5, 11), multime de oaste cereasca (Luca, 2, 13), legiuni de ingeri (Matei, 26, 53). La fel si sfintii parinti spun ca numarul sfintilor ingeri este neinchipuit de mare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu