marți, 11 iunie 2013

O ALTFEL DE SCOALA - povestit de Martin Masilko

          In ani 70 s-a pornit un experiment de a cauta noi modalitati de educatie in Rusia. Pentru asta s-au cautat  pedagogi printre care a fost si Scetyinyin.  Mihail Petrovics Scsetyinyin are pregatire in 3 domenii: istorie, pedagogie, muzica. A elaborate  un mod de invatamint, a fondat in Tyekos o scoala care functioneaza si azi. Scoala din Tyekos a fost inceput in 1994 si in present functioneaza cu 250 de elevi si 16 corpuri de cladiri cu tot cu camine. Sunt elevi de 40 de nationalitati diferite care studiaza zi de zi in limba rusa.
                Ca sa intelegem scoala in totalitatea ei trebuie sa intelegem ca viata este ca un riu, in care evenimentele curg continuu, se modifica permanent. In ciclul natural si noi oamenii facem parte din acest lucru . Din acest curent, din care nu trebuie sa iesim ci trebuie sa ne miscam impreuna cu el, cu legile ei naturale ca finite superioare.  In Tyekos acest lucru se materializeaza prin faptul ca invatamintul se face continu, nu se fac opriri, cei de aici in continu creaza. Aici nu este nevoie de vacant, ca si in educatia clasica. Elevii incontinu “fauresc” ceva interesant sau util si nu simt ca a nu face nimic ar fi mai bine decit a crea. Elevi care au venit din Europa intimpina dificultati datorita acestui ritm, Lipsei de “libertate” la fel a patit si Martin Masilko (cel care povesteste) deoarece la noi, acest lucru nu este obisnuit.
                Grupele de invatamint se alcatuiesc in iulie, mai mult dupa  regulile de simpatie. In grup pot fi 5-20 de persoane care mai pe urma colaboreaza (invata, lucreaza) impreuna, iau decizii impreuna. De exp: sa mergi la ora de educatie fizica impreuna sau sa mearga la riul din apropiere la o baie. Acest lucru se stabileste de catre grup. Nu toate grupele merg la baie. In Tyekos nimeni nu este obligat sa faca lucruri care nu le fac placer. Se intimpla daca cineva nu invata bine, poate sa fie un dansator foarte bun, si daca slefuieste latura asta, poate avea suficienta incredere si pentru celelalte lucruri.
             In primele 2 luni se face o imagine generala a lucrurilor. Toate materiile converg la viziunea comuna, totul se imbina pentru a forma o imagine globala a lumii care ulterior se poate dezvolta in amanunt.
                Materiile se invata in blocuri o saptamina se lucreaza la o tema din care la sfarsitul saptaminii se da un examen. Nu exista timp de pregatire pentru examen. Dupa 6 zile de invatare a 7 zi este examenul. De ce asa? Pt ca, acesti  copii sa nu se bazeze pe viitor, sa accepte ceea ce primesc atunci cind primesc, sa traiasca in prezent, sa constientizeze prezentul, sa simta acest lucru, sa lucreze la prezent in clipa in care vine evenimentul spre el, ca timpul in scoala sa fie util. Astfel nu o sa aibe frica de examen, cind ajunge acolo déjà stie tot.
                Pentru invatamintul in blocuri Martin a adus urmatorul argument ca exemplu: sa ne imaginam ca invatam din 6 carti separate cite zece pagini in fiecare ora si dupa 6 zile va trebui sa redai cele invatate. Sigur nu o sa mai stii ce ai invatat, este un “gulas” (varza) in capul elevilor si nu mai stim unde ce am invatat. Scoala se mindreste cu realizarile elevilor pt ca elevii invata fara nici o scarba. Aici cei mai buni elevi pot parcurge in doi ani materia din generala, ceea ce este usor de observant ca in primele 8 clase se invata acelasi lucru ca si in primele 4 clase doar ca le repeta si le largesc.
                Acest uimitor ritm de invatare este posibil din mai multe puncte de vedere. Daca invata impreuna cei buni cu cei mai slabi au avantajul ca cei slabi sunt trasi si invatati iar cei mai buni invata rabdarea, ascultarea si ordinea.
                  Invatamintul este usurat daca se obsearva caracterul elevului, tipul de personalitate pe care-l are. In cadrul sociologiei sunt cunoscute 16 tipuri diferite de caractere personalitati, de care este bine de tinut cont pentru a putea stii cum pot elevii sa preia si sa redea (sa dea  mai departe) informatia. Calitatea prelucrarii este important si nu doar acceptarea ei.
                Invatatorii de aici pot sa aibe si 50 de ani de experienta si astfel pot sa lege diferite materii intre ele. Invatatorul are permanent doua ajutoare care stau tot timpul la dispozitita lui mai ales atunci cind invatatorul nu poate fi prezent.
                Separarea dintre genuri (sexe) are rost  in primul rind datorita diferentei de educatie. Baietii si fetele stau in cladiri separate si invata separat. Doar la trunchiurile comune, intilnirea comunitatii stau impreuna de expl: dans , constructii, etc. se intilnesc. Insa atunci se bucura uni de altii si aprecieaza timpul petrecut impreuna. Nici unul nu ai desconsidera pe ceilalti, din contra amindoua genurile (sexele) invata toate deprinderile: si baietii fac de mincare, si fetele invata lupta corp la corp sau fac baie in rau impreuna.
                Evident ca si aici ca oriunde se infiripa iubiri, dar acestea nu sunt fizice ci ramin la stadiul sufletescului. Atit de profunde pot fi aceste relatii ca se pot si casatorii. Acest lucru a fost materializat in 6 cazuri.
                Invatamintul profesional se invata de la mesteri priceputi care in timpul activitatilor le dau (ai invata) in totalitate pe copii pe elevi. De exemplu in jurul unui mester imediat trec 2-3 copii care privesc si invata mestesugul. Cind sunt pregatiti preiau conducerea santierului.  Astfel invatatura ramine in scoala si nu mai este necesar supravegherea permanenta de catre  adulti.  Responsabilizare nu doar in cadrul invatarii (orelor) este esential  ci in viata de zi cu zii. Daca acest lucru lipseste, atunci pierdem bucuria momentului.  In cadrul invatarii iau nastere niste cimpuri informationale. In aceste cimpuri noi pierdem notiunea timpului si al spatiului “FLOW” (curentul de apa, Valul) curgerea este o traire deplina si doar la acele lucruri ne concentram care ni se intimpla doar noua.  Acest lucru se intimpla sa realizeze o puternica stare de bucurie. De exemplu: Martin a povestit acel caz cind un renumit profesor de dans a ajuns la Tyekos si copii au fost asa de tare luati de “val”, de trairile din timpul dansului (starile sufletesti de comuniune) incit directorul Scetyinyin a aprobat intreruperea orelor de la scoala pt citeva zile. In aceste zile copii doar au dansat. Pentru materiile din scoala REZULTATELE sunt punctele  hotaritoare.
Dansul de exmplu niciodata nu este fara tel sau o materie de sine statatoare, copii dupa sfirsitul invatarii (orelor) intotdeauna urca pe scena si in timpul lectiilor tot pentru acest lucru se pregatesc (sa fie in centrul  atentiei) Acest lucru nu este doar responsabilizare, motivare ci si disciplinare. Ei inteleg , invata de ce si pentru ce fac ceea ce fac . Si in cadrul lucrarilor (de orice natura) rezultatele sunt cele hotaritoare.
                Dupa ce ajung in scoala copii nu simt ca sunt constransi ca trebuie sa ramina inauntru sau ca trebuie sa invete. Cei care ajung acolo primesc posibilitatea de a intelege regulamentul intern si sa guste din activitatile saptaminale.  Novicele primeste 2 voluntari care il ajuta sa se descurce in activitatile din interior, iar dupa 2 saptamani pot decide daca raman sau nu in scoala.  Orice decizie ia, elevul primeste ceva in cele 2 saptamini de la ceilalti. Daca pleaca , pleaca cu multumirea ca a incercat si altfel de invatatura  decit cel traditional. Si-a dat seama ca acest mod de pedagogie (de invatamint) nu este de folos pentru el. Deoarece nu doar elevul obsearva scoala ci si profesorii se intilnesc si discuta se sfatuiesc,  se consulta ce mod de invatamint se poate aplica acelui copil. Copilul invata descopera si isi face o imagine despre sine, ceea ce o sa-i foloseasca in viitor, poate primi raspunsuri pentru intrebariile de viitor pe care le poate avea.
                Poate pentru multi parinti li se pare ciudat ca acei copii din Tyekos se simt foarte bine. Creativitatea asa de puternic pune stapinire pe ei ca nu vor sa mai plece. Mai dese sunt cazurile in care parintii sunt cei care trebuie sa merga acolo ca sa-i vada. Insa acesti parinti inteleg aceste lucruri si la vizitele lor obsearva ca, odraslele lor sunt fericite, se simt bine si astfel parinti simt ca au facut tot ce le-a stat in puteri si devin si ei fericiti de bucuria copilului.
                La sfarsitul prezentarii  a vorbit despre imaginea noastra despre stramosii nostril. Noi nu suntem multumiti de ei si nici strabunii  nu se preocupa cu ce lasa mostenire dupa ei.  Cu mai multe mii de ani in urma traia conceptul reincarnarii, ca cel care pleaca se va intoarce tot in familia aceea. Astfel era interest ca educatia viitorilor copii sa se faca cit mai bine. Dupa parerea lui Martin in loc de evolutie noi am ajuns sa involuam pe unele teritorii ale vietii (aspecte ale vietii) ceea ce ar duce la ideea ca  modul de invatamint ar fi bine sa fie de o paleta cit mai larga posibila.
SCOALA DIN HALUZICEI
               
                In fiecare tara porneste in mod diferit conceptul si modul de elaborare al invatamintului, nu este o reteta standard care se poate realiza. In Cehia de exemplu nu pedagogii ci parintii au infintat o comunitate care a pus pe picioare scoala din valea HALUZICEI nu departe de muntii CHRIBY. Aici exista 17 hectare si se mai doreste a cumpara inca 5 hectare pentru extindere. Familiile care au venit aici se ocupa de agricultura biodinamica si incep prin a se autosustina, sa fie proprii lor stapani. Aceste familii se straduiesc sa lucreze pe principiul prieteniei si ajutorului reciproc. Ei incearca sa integreze si satele din jurul lor la activitatile comunitatii. Telul principal este sa faca (sa alcatuiasca o comunitate plina de pozitivitate si bucurie).
                Dupa parerea cehilor, ideile Anastasiei despre spatiul de iubire trebuie pus in practica, acesta este prioritatea. Trebuie sa fie un loc unde copii sa traiasca in iubire, siguranta si din spatele acestor lucruri se poate naste scoala. Cladirile din Haluzice sunt cladiri bune care incep sa fie transformate dupa conceptiile grupului, conceptii de armonie si integrare in natura, in functie de telul comun.
                In Cehia nu sunt aprobate in totalitate principiile scolii din Tyekos si de aceea un grup de pedagogi lucreaza la elaborarea unui concept propriu de educare. Din aceasta cauza sa nascut un grup de sprijin,  care se gindesc (lucreaza) la siguranta si legile interne ale scolii sa fie in armonie cu “legile” conunitatii. Deoarece se naste un concept total nou de viata si trai, intreaga comunitate se considera ca este in scoala. Adica toti sunt elevi.
Anul trecut pentru a 3 a oara cei din Cehia au organizat o scoala de vara. In iulie cu participare a (slovacilor, cehilor, ucrainienilor, rusilor) .La aceasta tabara au fost invitati si cei din Ungaria ca si observatori  in prima faza. Ei preconizau ca in anul 2009 sa fie reprezentanti  stabili din Ungaria si nu doar ca observatori ci ca si participanti la activitati.
                Victor a stabilit ca in UE exista zone in care unguri, cehi, polonezi si slovacii cu alt nume uniunea de la VISEGRAD pot sa se orienteze catre dezvoltarea  educatiei si colaborarii pedagogice. Despre prima si a doua tabara sau putut viziona mici filmulete din care sau putut urmarii schimbarile care au avut loc intre timp. De fiecare data in tabara au fost si cativa elevi din Tyekos care ne-au impresionat foarte placut, sunt oameni care ne-au redat din atmosfera de acolo.
                La sfirsit Victor a amintit despre scoala lui VALERI SZINELNYIKOV care a infintat (facut ) o scoala in oras ca dupa aceea, acea comunitate sa iasa in natura. O alta cale posibila de urmat pt scolile primare, de a urmarii influenta ideilor si conceptelor care iau nastere in comunitate in locul déjà existent, pina nu se naste forma finala. Insa  aspectele principale, idea de baza, peste tot este aceeasi: de a face un spatiu de iubire si accept reciproc, in care diferentele dintre nationalitati sa se topeasca, unde oamenii sunt doar oameni si vorbesc in limbajul inimii.

INTREBARI
Sau intrebat toti cum este posibil sa se tina ordinea si disciplina . Acest aspect îi loveste pe toti pedagogii din lumea intreaga. Dupa parerea lui Martin cel mai important lucru este exemplu adultilor. Copilul hotaraste singur ce exemplu urmeaza si daca vede adultii vigilenti si stapini de sine in jurul lor, atunci si ei le urmeaza exemplul. In alt punct de vedere copilul este o creatura care inca se dezvolta care incearca toate posibilitatile ce este voie si ce nu.  Atentia care vine dinspre parinti , este o “fortare”, care si adultii atunci o inteleg, cind pentru acest lucru déjà sunt copti.
                De la copil nu putem sa ne asteptam sa gindeasca sa simta sa vada ca un adult. Dupa priceperea, dexteritatea si capacitatea  lor noi trebuie cu rabdare si iubire sa le inmanam cunoasterea.

Tradus de Mihalyi Attila

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu