Ritualuri vechi de cand lumea dainuie si azi in Romania. Procesiuni care aduna mii de oameni, in Ardeal, precum cea din Sumuleu Ciuc. Sau obiceiuri menite sa fereasca lumea de un rau nevazut, cum se intampla in Oltenia. Totul se invarte in jurul aceleiasi zile cu semnificatii mistice sau religioase aparte - de Rusalii.
Calusari in loc de doctor
S-a intamplat in 1981. Era o femeie din Osica de Jos, in judetul Olt. Chiar in ziua de Rusalii s-a gandit ea sa spele. O batista. Apoi s-a culcat. Nu e bine sa te culci in ziua asta. Si nici sa speli. Sau sa lucrezi pamantul. Asa e credinta in popor. Dar s-a culcat. Si nu se mai trezea. Cazuse parca in coma. S-au alertat rudele. Ce sa faca? Sa se duca la doctor, sa anunte ambulanta? Nu. Au chemat calusarii. Asta este povestea pe care ne-a spus-o Ghita Gheorghe. Un om care de 30 de ani incoace s-a luptat sa nu dispara acest obicei din Oltenia, promovandu-l in randul tinerilor. Obiceiul calusului. Ritual vechi, unii spun chiar de pe timpul dacilor. De-a lungul anilor, Ghita Gheorghe a infiintat mai multe ansambluri de calusari in comunele din nordul judetului Olt - la Osica, la Cungrea. El facea parte si din ceata de calusari de la Osica, cea din 1981, care s-a dus la acea femeie careia ii venise rau. Era vataful sau conducatorul cetei. "Am vazut cu ochii mei tot ce s-a intamplat", povesteste omul nostru.
Gaina neagra
Calusul sau dansul soarelui. Asa se numeste in popor. Se zice ca, inainte cu noua zile de Rusalii, ielele vin sa faca rau pe pamant. "Atunci pamantul ramane fara dumnezeire", explica nea Ghita. Ce s-a intamplat cu femeia din Osica, potrivit credintei populare? Cica ar fi fost luata din calus. Adica luata de iele. Luata din partea buna a lumii si dusa in cea rea. Pentru ca spalase in ziua sfanta. "Aveam cu noi si omul care canta la vioara. El canta si noi, calusarii, jucam. In timpul asta, femeia dadea din picioare, in ritmul dansului", continua omul povestea. Dar tot nu si-a revenit din acea stare de letargie. Atunci ce-au facut calusarii - au luat o oala din pamant, nefolosita. Si o sticla cu otet. Au luat si o gaina neagra si au infipt un cutit prin aripile ei. Si asa au infipt cutitul in pamant. Pe urma au cerut pelin si usturoi. Au turnat otet in oala, au curatat usturoiul, au adaugat si pelin. Si in acea oala s-a facut un fel de emulsie. "Am uns pe acea femeie cu emulsia asta pe la incheieturi". Iar calusarii jucau in jurul ei, in curtea casei. "Apoi am luat oala si am dat cu ea de pamant. Exact cand am spart-o, chiar atunci femeia s-a trezit din somn. S-a speriat si s-a trezit", spune interlocutorul nostru. Ca un facut, exact in acel moment gaina, cea careia i se infipsese cutitul in aripi, si-a dat duhul.
Opinci cu pinteni
Ceva asemanator a trait si un alt calusar. Se numeste Tudor Craciunescu. E din comuna Dobroteasa. Cu vreo patru - cinci ani in urma s-a intamplat, intr-un sat din apropiere, la Stanculeasca. Tot asa, de Rusalii. "Era un baiat, i s-a facut rau din senin", spune nea Tudor. Cica muncise la camp tanarul. De-asta i s-a facut rau. Ce sa faca parintii lui? Au chemat calusarii. Acelasi ritual de "resuscitare" a fost aplicat. Dar si ceva in plus. Tanarul aflat parca in transa a fost intins pe pamant, in curtea casei sale. Iar calusarii au sarit peste el. De trei ori. S-a folosit si tamaie. Si omul a revenit la viata. "Parintii baiatului nu stiau cum sa ne mai multumeasca", conchide Tudor Craciunescu, barbat aflat acum la 50 de ani, pe care l-am intalnit in ziua de Rusalii imbracat in costum de calusar, alaturi de ceata lui din comuna Dobroteasa. Nu exista limita de varsta pentru a participa la calus. "Cat ne tin picioarele", zic barbatii, a caror imbracaminte este dominata de culoarea alba, cu inflorituri si forme geometrice - de la camasa si brau, pana la pantaloni si palarie. Doar opincile sunt negre. Opinci cu pinteni. Jambierele au o incarcatura aparte de cuicuri si culori.
Ceata "democratica"
Vataful conduce ceata. Mai e si mutul care se uita la cum isi face fiecare membru al grupului datoria. Mutul mai are si rolul de a face lumea sa rada, prin miscarile sale ciudate. Plus echipamentul aparte - un amalgam de haine ponosite, eventual o masca, o peruca sau cine stie ce alte "inventii" care sa-l transforme mai degraba intr-o sperietoare. Ceata e formata din cel mult 15 persoane. O ceata "democratica", pentru ca poate avea in componenta sa toate varstele, de la mucosi de opt ani pana la batrani care isi lasa toiagul de-o parte, sa mai joace o data, ca-n tinerete. Aici, in zona de nord a Olteniei, lumea inca mai crede in proprietatile magige ale calusului, practicat de Rusalii. Si nu doar pentru apararea de iele. Mai e bun si pentru ca pamantul sa fie rodnic. Sau pentru ca fetele mari sa-si gaseasca ursitul. Si pentru ca vitele si pasarile din ograda fiecarui gospodar sa fie sanatoase. Dar si pentru femeile maritate, sa faca copii frumosi. Asa ca in ziua aceasta magica, de Rusalii, calusarii umbla din casa in casa, sa alunge ielele. Sa le dea cu totul afara din sat.
http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/documentar/ce-ritualuri-au-romanii-de-rusalii-187489.html
Calusari in loc de doctor
S-a intamplat in 1981. Era o femeie din Osica de Jos, in judetul Olt. Chiar in ziua de Rusalii s-a gandit ea sa spele. O batista. Apoi s-a culcat. Nu e bine sa te culci in ziua asta. Si nici sa speli. Sau sa lucrezi pamantul. Asa e credinta in popor. Dar s-a culcat. Si nu se mai trezea. Cazuse parca in coma. S-au alertat rudele. Ce sa faca? Sa se duca la doctor, sa anunte ambulanta? Nu. Au chemat calusarii. Asta este povestea pe care ne-a spus-o Ghita Gheorghe. Un om care de 30 de ani incoace s-a luptat sa nu dispara acest obicei din Oltenia, promovandu-l in randul tinerilor. Obiceiul calusului. Ritual vechi, unii spun chiar de pe timpul dacilor. De-a lungul anilor, Ghita Gheorghe a infiintat mai multe ansambluri de calusari in comunele din nordul judetului Olt - la Osica, la Cungrea. El facea parte si din ceata de calusari de la Osica, cea din 1981, care s-a dus la acea femeie careia ii venise rau. Era vataful sau conducatorul cetei. "Am vazut cu ochii mei tot ce s-a intamplat", povesteste omul nostru.
Gaina neagra
Calusul sau dansul soarelui. Asa se numeste in popor. Se zice ca, inainte cu noua zile de Rusalii, ielele vin sa faca rau pe pamant. "Atunci pamantul ramane fara dumnezeire", explica nea Ghita. Ce s-a intamplat cu femeia din Osica, potrivit credintei populare? Cica ar fi fost luata din calus. Adica luata de iele. Luata din partea buna a lumii si dusa in cea rea. Pentru ca spalase in ziua sfanta. "Aveam cu noi si omul care canta la vioara. El canta si noi, calusarii, jucam. In timpul asta, femeia dadea din picioare, in ritmul dansului", continua omul povestea. Dar tot nu si-a revenit din acea stare de letargie. Atunci ce-au facut calusarii - au luat o oala din pamant, nefolosita. Si o sticla cu otet. Au luat si o gaina neagra si au infipt un cutit prin aripile ei. Si asa au infipt cutitul in pamant. Pe urma au cerut pelin si usturoi. Au turnat otet in oala, au curatat usturoiul, au adaugat si pelin. Si in acea oala s-a facut un fel de emulsie. "Am uns pe acea femeie cu emulsia asta pe la incheieturi". Iar calusarii jucau in jurul ei, in curtea casei. "Apoi am luat oala si am dat cu ea de pamant. Exact cand am spart-o, chiar atunci femeia s-a trezit din somn. S-a speriat si s-a trezit", spune interlocutorul nostru. Ca un facut, exact in acel moment gaina, cea careia i se infipsese cutitul in aripi, si-a dat duhul.
Opinci cu pinteni
Ceva asemanator a trait si un alt calusar. Se numeste Tudor Craciunescu. E din comuna Dobroteasa. Cu vreo patru - cinci ani in urma s-a intamplat, intr-un sat din apropiere, la Stanculeasca. Tot asa, de Rusalii. "Era un baiat, i s-a facut rau din senin", spune nea Tudor. Cica muncise la camp tanarul. De-asta i s-a facut rau. Ce sa faca parintii lui? Au chemat calusarii. Acelasi ritual de "resuscitare" a fost aplicat. Dar si ceva in plus. Tanarul aflat parca in transa a fost intins pe pamant, in curtea casei sale. Iar calusarii au sarit peste el. De trei ori. S-a folosit si tamaie. Si omul a revenit la viata. "Parintii baiatului nu stiau cum sa ne mai multumeasca", conchide Tudor Craciunescu, barbat aflat acum la 50 de ani, pe care l-am intalnit in ziua de Rusalii imbracat in costum de calusar, alaturi de ceata lui din comuna Dobroteasa. Nu exista limita de varsta pentru a participa la calus. "Cat ne tin picioarele", zic barbatii, a caror imbracaminte este dominata de culoarea alba, cu inflorituri si forme geometrice - de la camasa si brau, pana la pantaloni si palarie. Doar opincile sunt negre. Opinci cu pinteni. Jambierele au o incarcatura aparte de cuicuri si culori.
Ceata "democratica"
Vataful conduce ceata. Mai e si mutul care se uita la cum isi face fiecare membru al grupului datoria. Mutul mai are si rolul de a face lumea sa rada, prin miscarile sale ciudate. Plus echipamentul aparte - un amalgam de haine ponosite, eventual o masca, o peruca sau cine stie ce alte "inventii" care sa-l transforme mai degraba intr-o sperietoare. Ceata e formata din cel mult 15 persoane. O ceata "democratica", pentru ca poate avea in componenta sa toate varstele, de la mucosi de opt ani pana la batrani care isi lasa toiagul de-o parte, sa mai joace o data, ca-n tinerete. Aici, in zona de nord a Olteniei, lumea inca mai crede in proprietatile magige ale calusului, practicat de Rusalii. Si nu doar pentru apararea de iele. Mai e bun si pentru ca pamantul sa fie rodnic. Sau pentru ca fetele mari sa-si gaseasca ursitul. Si pentru ca vitele si pasarile din ograda fiecarui gospodar sa fie sanatoase. Dar si pentru femeile maritate, sa faca copii frumosi. Asa ca in ziua aceasta magica, de Rusalii, calusarii umbla din casa in casa, sa alunge ielele. Sa le dea cu totul afara din sat.
http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/documentar/ce-ritualuri-au-romanii-de-rusalii-187489.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu