Daca v-ati fi asteptat ca politica, sistematica si accentuata, de distrugere a istoriei noastre sa se fi sfarsit, noi va spunem ca va inselati. Abia ce incepuseram si noi, alaturi de multi romani, sa ne bucuram de noile descoperiri ale arheologilor, pe care le-am semnalat pe site-ul nostru asa cum au facut-o zeci de alte site-uri, televiziuni si ziare, cand vestile rele au inceput sa soseasca.
Concret, o parte din siturile cu o vechime milenara, unele dintre ele fiind printre cele mai vechi vestigii ale locuirii umane sedentare din Europa si in lume urmeaza sa fie distruse. Da, DISTRUSE, iar asta se va face cu acceptul si cunostinta arheologilor de acolo, a celor din ministerul Culturii si a altor persoane ce ar fi putut impiedica aceasta crima asupra insasi identitatii noastre nationale.
Va redam mai jos un articol al celor din grupul Romania Vie, cu privire la aceasta problema:
“Turdas, Sibot, Tartaria sunt doar cateva din localitatile pe unde, deloc intamplator, a fost stabilit traseul autostrazii Sibiu-Nadlac (A1). Situri arheologice, unele cunoscute de peste 150 de ani, cu asezari stravechi de o importanta colosala, din neolitic pana la epoca romana, vor fi ingropate definitiv sub asfalt si beton.
Peste cateva saptamani se va vedea numai in poze ce a fost odata acolo. Arheologii se grabesc sa fuga din calea “progresului” si dau fara sa clipeasca avizele de descarcare arheologica. Este incredibil sa-l auzi pe directorul Muzeului Brukenthal, Sabin Luca, cel care s-a ocupat de multe din siturile respective, spunand ca nu e cazul sa se devieze autostrada si nici macar sa se intarzie lucrarile. Muzeele si-au luat material cat sa-si umple camarile si nu mai conteaza ce se intampla cu cele mai vechi si mai mari asezari descoperite in sud-estul Europei.
Locurile unde a aparut prima data scrisul in lume se vor “conserva” definitiv in fundatia noii autostrazi. Se stia ca valea Muresului a fost locuita neintrerupt din neoliticul timpuriu si fix pe acolo trebuia sa treaca autostrada, nici un metru mai pe-alaturi. De situl neolitic de la Turdas se stia din 1850, dar autostrada nu si-a gasit loc decat prin cei cativa zeci de metri dintre DN7, calea ferata si Mures. Dupa ce am citit in ziar despre noua descoperire am fost sa vedem cu ochii nostri, dar deja era prea tarziu, fusese turnat chiar si asfaltul in unele locuri. La Sibot, asezarea romana este taiata in doua de DN7, nu se putea sa nu se stie ca e acolo, dar autostrada vine sa o ingroape pe toata lungimea. Culmea e ca A1 merge paralel cu DN7 pana exact in locul unde e situl arheologic, acolo traverseaza drumul national, rade istoria, trece peste raul Cugir si dupa numai 400m se intoarce la sud de DN7.
O fi prostie, rea-vointa, nepasare, interese ascunse, nu stim, cert e ca trebuie construite doua pasaje inutile pentru ca A1 sa se incalece de doua ori cu DN7, pe o distanta de numai 400m, doar pentru ca sa treaca si peste situl arheologic. Credem ca acest caz arata cel mai bine “respectul” de care se bucura istoria acestei tari. In unele cazuri, o deviere de 10-20 de metri ar fi fost de ajuns ca sa se evite distrugerea unor importante situri, dar Ministerul Culturii si muzeele care coordoneaza santierele arheologice se pare ca raspund, ca si in alte cazuri (vezi Rosia Montana), doar la comenzi politice si/sau spagi consistente. Dupa 20 de ani de batut pasul pe loc, se contruieste cu o graba suspecta o autostrada care trece exact prin locurile unde s-a dezvoltat cea mai veche civilizatie din partea asta de lume.”
De ce se tace?
Ne intrebam, mai mult decat pertinent, unde sunt acum acele voci ale “deontologilor” care ne acuzau pe noi ca, prin negarea romanizarii, am contribuit la distrugerea identitatii nationale? De ce tac istoricii neamului cand, in curand, se va turna asfalt peste locurile in care s-a scris poate pentru prima oara in istoria omenirii si peste asezari datate din neolitic,vechi de 6.000-7.000 de ani?
Gata, descarcarea arheologica s-a incheiat la Turdas, sit care se intinde pe 100 de hectare? De unde aceasta graba suspecta de a termina acel tronson pana in noiembrie? De ce nu au fost lasati romanii, opinia publica, presa, organizatiile sa aiba acces acolo, sa vada acest evestigii, sa ia contact cu istoria nationala? De ce totul se astupa la doar o luna de la anuntarea acestor descoperiri? De ce publicatiile de profil care, de altfel, ii citeaza atat de des pe “deontologii” care arunca cu pietre in “dacomani” si care reproduc orice mizerie de articol in care dacii sunt niste barbari necivilizati, acum tac?
Militam pentru protejarea tuturor vestigiilor de pe teritoriul Romaniei, indiferent ca sunt dacice, romane, medievale romanesti sau medievale turcesti, unguresti etc. Nu noi reprezentam un pericol, stimati domni istorici si stimati reprezentanti ai autoritatilor, doar pentru ca negam romanizarea, ci voi, cei ce acceptati bataia de joc si ascunderea intentionata a trecutului prin distrugerea vestigiilor.
De ce nu luati exemplul vecinilor bulgari, de pilda, care protejeaza orice vestigiu si sunt disperati sa gaseasca o conexiune a lor, istorica, cu poporul trac? Iar noi, cei ce traim pe un pamant atat de bogat in ceea ce priveste mostenirea materiala a proto-istoriei si istoriei distrugem intentionat totul…Asa cum au sesizat si cei de la Romania Vie, despre existanta multor situri in zona se stia de decenii intregi.
Prin urmare, cum au fost date avizele de constructie a acelui tronson stiindu-se de faptul ca siturile in cauza se afla in calea lucrarilor? Si oare anul 2012 nu ne ofera tehnologia si cunostintele ingineresti necesare pentru a fi identificat niste solutii tehnice in urma carora siturile sa fi fost ocolite? Altii construiesc aeroporturi pe mare, tuneluri sau poduri de zeci de kilometri, iar noi nu putem proteja si ocoli cateva hectare cu vestigii vechi de mii de ani? Asta este clar rea-intentie, este o actiune indreptata impotriva poporului roman, a istoriei sale. Timp de 20 de ani nu s-a putut construti acel tronson de autostrada, iar acum se doreste, cu orice pret, finalizarea sa in cateva luni…
Cum se “sucesc” arheologii
Potrivit domnului Sabin Luca, intr-o declaratie facuta in aceasta vara, “aşezarea de la Turdaş a fost un centru regional de producţie şi distribuţie a ceramicii, fapt dovedit de descoperirea unui număr foarte mare de cuptoare şi obiecte din ceramică, de la vase, în stilul Turdaşului, unic în Europa, până la statuete antropomorfe, zoomorfe, şi “statuete pe tron”, care exemplifică regalitatea şi care au mai fost găsite doar în două – trei situri din Europa”.
Potrivit lui Luca, aşezările neolitice descoperite aici erau suspendate, la şase-opt metri înălţime, datorită inundaţii, localnicii dovedind cunoştinţe inginereşti şi datorită sistemului de fortificaţii care a rezistat calamităţilor. De asemenea, s-a putut dovedi existenţa în acea perioadă a “metalurgiei cuprului, lucru ce toată lumea bănuia până acum”. Tot domnul Luca mai afirma, cu doar cateva saptamani in urma, ca “până acum s-a cercetat un eşantion ceramic de doi-trei la sută şi s-a cercetat cam trei-patru la sută din oase. La cea mai mare cercetare din Europa nu poţi să estimezi nimic, decât că la final vom raporta cel mai mare eşantion ceramic cercetat în Europa, cel mai mare eşantion osteologic cercetat în Europa, cel mai mare, pentru că ăsta a fost norocul nostru”.
Prin urmare, domnule Sabin Luca, de la cei 2-5% de material arheologic despre care vorbeati c-ar fi fost cercetat pana acum cateva saptamani, ati reusit, de atunci si pana acum, cercetarea restului de 95-98% in acest atat de scurt interval incat sa afirmati ca nu e cazul sa se devieze autorstrada si nici macar sa se intarzie lucrarile? Ce mai conteaza ca rapoartele arheologice vor fi publicate peste 4-5 ani, din moment ce asfaltul se va turna in saptamanile ce vor urma?
Daca lucrurile stau asa precum le-ati descris dumneavoastra in urma cu cateva saptamani, oare acest sit, de pilda, nu ar fi trebuit conservat in intregimea sa, ingradit, protejat, inclus in circuitul turistic, lasat mostenire si altor expeditii arheologice ale generatiilor ce vin? Cu totii avem nevoie de autostrazi,dar nu cu orice pret. Sau cel putin nu cu pretul mostenirii noastre adunate in mii de ani, de toti cei ce-ai vietuit inainte de noi. Daca noi, cei de astazi, continuam in acest ritm, ce le lasam celor ce vin? Probabil doar fotografii ale vestigiilor care, nedistruse de timp in mii de ani, au fost distruse de cativa oameni, dar indarjiti in “munca” lor….
Petitie catre Ministerul Culturii
Reprezentantii grupului de actiune Romania Vie au inaintat, pe data de 18 septembrie 2012, Ministerului Culturii: urmatorul document, cu scopul de asesiza neregulile care au loc, in prezent, in zona amintita. Reproducem textul mai jos:
Noi, cei din Romania Vie, am constatat o distrugere sistematica a unor foarte importante situri arheologice neolitice si romane pe traseul autostrazii A1, pe sectiunea dintre Sibiu si Orastie, drept pentru care acum circa o saptamana am adresat urmatoarea petitie Ministerului Culturii si Patrimoniului National, unde speram sa obtinem si o audienta la ministrul Puiu Hasotti:
GRUPUL INFORMAL DE GANDIRE SI DE ACTIUNE
ROMANIA VIE
Catre Ministerul Culturii si Patrimoniului National al RomanieiIn atentia domnului Ministru al Cuturii si Patrimoniului National, Puiu Hasotti STIMATE DOMNULE MINISTRU, Noi, Grupul informal de gandire si de actiune ROMANIA VIE, fondat de un grup de protestatari din Bucuresti, Piata Universitatii-zona Arhitectura, prin av. Alexandru Surcel, (…), va atragem atentia asupra situatiei create prin afectarea sitului arheologic de la Turdas, judetul Hunedoara, de catre lucrarile la Autostrada A1 si protestam fata de graba cu care s-a efectuat descarcarea arheologica si constructia autostrazii pana la turnarea asfaltului (in mod suspect, numai in acel tronson, pe toata distanta dintre Sibiu si Orastie). Consideram ca descarcarea arheologica recent acordata de autoritati, dupa sapaturile efectuate de Muzeul National „Bruckenthal” din Sibiu, este si ilegala. Va reamintim ca situl arheologic de la Turdas consta in asezarea eponima a culturii Turdas, una din cele mai importante civilizatii neolitice, asezare care reprezinta unul din cele mai vechi orase din Europa si locul unde, incepand din 1875, baroneasa Szofia Torma a identificat primele inscriptii apartinand acelei scrieri arhaice „danubiene”, la vremea respectiva considerata de influenta summeriana, dar care azi stim ca este cu 1500-2000 de ani mai veche decat primele scrieri din Mesopotomia, constituind astfel cea mai veche forma de scriere cunoscuta in prezent oriunde pe planeta. Ca reputat arheolog suntem convinsi ca stiti foarte bine aceste lucruri.Tragem de asemenea un semnal de alarma fata de siturile arheologice de la Tartaria, un alt loc celebru pentru inscriptiile sale arhaice, Cristian de Sibiu, unde s-a gasit poate cea mai veche asezare neolitica de pe teritoriul tarii noastre, si Sipot, unde autostrada este programata sa treaca chiar peste un sit roman important, aflat inca in cercetare si pe care l-am vizitat, desi acesta ar putea fi usor evitat printr-o mica modificare a traseului A1 sau prin construirea unui viaduct.
Prin urmare, va solicitam respectuos, dar ferm, sa luati masurile care se impun in vederea anularii oricarui certificat de descarcare arheologica privind orice portiune din tell-ul neolitic de la Turdas si din celelalte situri mentionate, sa solicitati Guvernului din care faceti parte initierea demersurilor necesare devierii traseului Autostrazii A1 in afara zonei de interes arheologic sau a construirii unor viaducte pe deasupra siturilor arheologice si a restaurarii imediate a vestigiilor deja afectate de lucrarile de constructie in curs.
De asemenea, va rugam sa initiati un proiect de punere in valoare corespunzatoare a ramasitelor orasului preistoric de la Turdas si sa incepeti demersurile necesare declararii acestuia si a celor de la Tartaria si Cristian, ca si a altor situri neolitice si eneolitice de prima importanta din Romania ca si patrimoniu UNESCO. Nu trebuie sa uitam ca teritoriul Romaniei a facut parte din acea Old Europe (Danube) Civilization, ce a cuprins intreg Sud-Estul European si o mare parte din Europa Centrala, careia ii datoram, pe langa cea sau cele mai vechi forme de scriere cunoscute la momentul actual, primele orase sistematizate de pe continent, unele din cele mai vechi temple monumentale si o arta ceramica de o eleganta ce nu-si mai gaseste rival contemporan decat cel mult in neoliticul chinez.
Depunem alaturat materiale fotografice efectuate la fata locului. De asemenea, va solicitam acordarea unei audiente pentru discutarea intregii situatii.
Va multumim anticipat pentru atentia acordata! Data: 18 septembrie 2012
Prin urmare, va solicitam respectuos, dar ferm, sa luati masurile care se impun in vederea anularii oricarui certificat de descarcare arheologica privind orice portiune din tell-ul neolitic de la Turdas si din celelalte situri mentionate, sa solicitati Guvernului din care faceti parte initierea demersurilor necesare devierii traseului Autostrazii A1 in afara zonei de interes arheologic sau a construirii unor viaducte pe deasupra siturilor arheologice si a restaurarii imediate a vestigiilor deja afectate de lucrarile de constructie in curs.
De asemenea, va rugam sa initiati un proiect de punere in valoare corespunzatoare a ramasitelor orasului preistoric de la Turdas si sa incepeti demersurile necesare declararii acestuia si a celor de la Tartaria si Cristian, ca si a altor situri neolitice si eneolitice de prima importanta din Romania ca si patrimoniu UNESCO. Nu trebuie sa uitam ca teritoriul Romaniei a facut parte din acea Old Europe (Danube) Civilization, ce a cuprins intreg Sud-Estul European si o mare parte din Europa Centrala, careia ii datoram, pe langa cea sau cele mai vechi forme de scriere cunoscute la momentul actual, primele orase sistematizate de pe continent, unele din cele mai vechi temple monumentale si o arta ceramica de o eleganta ce nu-si mai gaseste rival contemporan decat cel mult in neoliticul chinez.
Depunem alaturat materiale fotografice efectuate la fata locului. De asemenea, va solicitam acordarea unei audiente pentru discutarea intregii situatii.
Va multumim anticipat pentru atentia acordata! Data: 18 septembrie 2012
un articol de Valentin Roman (foto si video Grupul Romania Vie, galerie foto completa AICI)
Sursa: danielroxin.blogspot.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu